Buntu Nak Sambung Bidang Apa? Jawab Personality Test Ni

Aku nak share satu cara yang korang boleh try kalau korang tengah pening nak sambung belajar dalam bidang apa lepasni. Mungkin korang dah ada pilihan sendiri tapi tak pasti course tu sesuai ke tidak dengan korang, boleh bawak ke tak dan sebagainya.

Caranya ialah dengan mengenali diri korang sendiri, dengan kata lain, personality korang. Korang ni extrovert ke introvert? Workplace environment yang macam mana yang sesuai dengan personality korang? Semua faktor ni penting dalam menentukan 'keserasian' korang dengan bidang yang korang pilih tu. 

So, macam mana nak kenal personality diri sendiri? Ha korang boleh try jawab career quiz: personality test ni.  Soalan yang diberikan tak banyak pun, less than 5 minutes dah boleh siap. In the end of the test, korang akan dapat tahu 'type of personality' korang based on the four letters given. And then korang bacalah explanation tentang type of personality yang korang dapat tu, sama ke tak dengan korang? Kalau ya, teruskan baca korang punya strength, weaknesses, dan dia akan provide career suggestions untuk personality type korang tu.

Nama bagi personality test ini sebenarnya ialah The Myers-Briggs Type Indicator® (MBTI®). It is based on Carl Jung’s theory of psychological type. It indicates your personality preferences in four dimensions:
  • Where you focus your attention – Extraversion (E) or Introversion (I)
  • The way you take in information – Sensing (S) or INtuition (N)
  • How you make decisions – Thinking (T) or Feeling (F)
  • How you deal with the world – Judging (J) or Perceiving (P)
Four letters yang korang dapat tu (MBTI) boleh bantu korang untuk kenali diri sendiri, dan fahami cara korang berinteraksi dengan orang lain. Fyi, based on this theory, ada 16 type of personality kesemuanya, which are:
So, sekarang dah tahu korang yang mana satu? Lepasni bolehlah explore dan belajar tentang diri sendiri based on the MBTI type yang korang dapat tu. Harap membantu :)

Ryou

No comments:

Post a Comment

Instagram